SADJE

Vse na enem mestu

Smernice zdravega prehranjevanja poudarjajo pomen rednega uživanja različnih vrst sadja, a ga Slovenci žal v povprečju še zmeraj zaužijemo premalo.

Sadje je čudovito živilo, nadvse priročno in ugodno tako za naše zdravje, kot tudi denarnico.

Večina sadja naravno vsebuje zanemarljivo količino maščob, ima nizko energijsko, a bogato hranilno vrednost. Poleg najvišjega deleža vode (75–95 %), je v sadju 5–20 % delež ogljikovih hidratov, poleg naštetega vsebuje še obilico vitaminov in mineralov, antioksidantov, sadnih kislin ter vlaknin.

Vlaknine povečajo občutek sitosti, urejajo prebavo in odpravljajo zaprtje, upočasnijo dvig krvnega sladkorja in ohranjajo zdravo črevo. Užitne lupine pri jabolku, hruški, breskvi so glaven vir vlaknin, zato jih nikar ne zavrzite. Mnogi izraz sadje uporabljajo za tiste sadeže, ki so po okusu sladki.

Sadje vsebuje od 7 do 20 % delež sladkorja, za razliko od zelenjave, ki jo vsebuje do 4 %, kar je posledica višje vsebnosti sadnih sladkorjev.

 

Najpogosteje ga v skupine delimo po botaničnih lastnostih:

Med pečkato sadje uvrščamo jabolka, med katerimi so pri nas najbolj razširjene sorte Zlati Delišes, Granny Smith, TopazJonagold, Gala, Elstar, Kiku, Fuji, Pinova …
Razlikujejo se po čvrstosti in okusu, nekatera so kašnata, druga hrustljava, kisla ali sladka, sočna ali moknata, nekatera so milega okusa, druga bolj aromatična.

Med pečkato sadje uvrščamo še hruške, katerih glavna sezona je od sredine avgusta do decembra, kaki, ki ga imenujemo tudi zlato jabolko in simbolizira drevo miru, češplje ter kutine.

Med koščičasto sadje uvrščamo nektarine, breskve, marelice, češnje, slive, višnje in granatno jabolko. Marelice so znane po svoji visoki vsebnosti beta-karotena, ki ga naše telo pretvarja v vitamin A in posledično pozitivno vpliva na imunski sistem, vid, razvoj celic in tkiv. Breskve zorijo od sredine julija do septembra, pri nas pa jih lahko gojimo le v vinorodnih krajih, saj so med cvetenjem izredno občutljive na mraz. Poznamo veliko število sort breskev, ki jih delimo po barvi mesa, ločljivosti koščice in poraščenosti lupine, na breskve z dlakavo lupino in nektarine z gladko. Slive zaradi svojega odvajalnega učinka veljajo za ene najbolj zdravih vrst sadja, izredno bogata je tudi njihova vsebnost antioksidantov.

Po vsebnosti antioksidantov sam vrh zaseda jagodičasto sadje, med katere uvrščamo borovnice, jagode, maline, ribez, robide, brusnice, grozdje in kosmulje. Visoka vsebnost antioksidantov zmanjšuje vnetja, nevtralizira proste radikale, kar zaščiti in upočasni staranje celic, posledično zmanjša tveganje za razvoj bolezni ter prispeva k ohranjanju možganskih funkcij. 

Če imamo doma na zalogi večje količine jagodičevja, ga je smiselno zamrzniti, saj bomo tako podaljšali njegov rok uporabnosti in v njem ohranili prav vsa hranila.

Ena najbolj razširjenih vrst sadja, hkrati tudi pomembna surovina za proizvodnjo sadnih sokov so agrumi oziroma citrusi, kamor uvrščamo pomaranče, mandarine, klementine, limete, limone, grenivke, pomelo in citrone.

So ena najbolj razširjenih vrst sadja, rastejo v toplih krajih, imajo trdo skorjo in sočno meso. Znani so po svoji visoki vsebnosti vitamina C, ki nevtralizira proste radikale in tako prepreči poškodbo celic, ugodno vpliva na ohranjanje zdravja kosti in imunskih funkcij.

V skupino sadja toplih krajev uvrščamo še kivi, rožiče, datlje, fige in kokosov oreh. Vse bolj pestra in raznolika pri nas postaja tudi izbira tropskega ali eksotičnega sadja. Ananas, mango, banane, avokado so nam na voljo že praktično skozi celo leto.

Kot zadnje omenimo še lupinasto sadje, kamor uvrščamo orehe, lešnike, mandlje, kostanj, pinjole, pistacije, makadamije, indijske in brazilske oreščke …

Oreščki se razlikujejo od ostalega sadja, saj pri njih uživamo semena, ne pa mesnatega ali varovalnega ovoja. Vsebujejo tudi mnogo več maščob in beljakovin, ter manj vode. Izjema je kostanj, ki vsebuje veliko škroba.

Oreščki so odličen vir magnezija in mangana, so bogati z enkrat nenasičenimi maščobnimi kislinami, ki zmanjšujejo možnost nastanka srčno-žilnih bolezni, vsebujejo številne antioksidante in imajo visoko vsebnost vlaknin, katerih je največ v mandljih in arašidih. Brazilski oreščki imajo izredno visoko vsebnost selena, mandlji in lešniki so bogati z vitaminom E, za makadamijo pa je značilno precej ugodno razmerje med omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami. Daleč najbolj zdravi pa so orehi, saj predstavljajo dober vir alfa-linolenske, omega-3 maščobne kisline, ki ohranja zdravo srce, vid in duševnost.

Redno uživanje orehov krepi spomin in ohranja kognitivne funkcije, zaužitje 30 g orehov dnevno prispeva tudi k izboljšanju elastičnosti žil.

Sadje uživamo v sveži obliki, v obliki sadnih sokov, smoothie-jev ali posušeno, uporabljamo jih tudi za predelavo v marmelade, kompote, sadne želeje, pite in prelive.

Sadje je najbolje zaužiti v sveži in nepredelani obliki, saj v primerjavi s sokom ali smoothie-jem vsebuje bistveno več prehranske vlaknine, ki upočasni absorpcijo glukoze in vpliva na počasnejši porast krvnega sladkorja. Vlaknine nas tudi bolj nasitijo, zato veliko lažje spijemo kozarec pomarančnega soka kot pa pojemo 3 pomaranče, energijski vnos pa je približno enak.

Suho sadje vsebuje hranilne snovi v koncentrirani obliki, a ima v primerjavi s svežim precej višjo energijsko vrednost, zato se priporoča njegovo uživanje v zmerni količini (30 g) kot prigrizek oziroma za malico. Pri nakupu suhega sadja bodite pozorni tudi, da ne vsebuje dodanega sladkorja.

Dnevno naj bi zaužili (vsaj) dve porciji sadja. Eno porcijo predstavlja en večji sadež, kot je jabolko/ banana/ hruška/ pomaranča ali 2 slivi/ 2 marelici/ 7 jagod/ 2 kivija/ 14 češenj pri manjših sadežih.

Zamrznjeno sadje nima nižje hranilne vrednosti od svežega. Razlog tiči v tem, da ga navadno zamrznejo takoj po obiranju, ob popolni zrelosti, kar v njem ohrani vsebnost vitaminov, mineralov in antioksidantov. Pozorni bodite le, da kupite zamrznjeno sadje, kateremu ni bil dodan sladkor.

Polifenoli (to so sekundarni metaboliti rastlin) so pomembna skupina antioksidantov v sadju, ki mu dajejo značilno barvo. Več različnih barv sadja kot boste pojedli, več različnih antioksidantov boste z njim zaužili. Rumeno in oranžno sadje ima pozitiven učinek na oči, imunski sistem ter ohranja lep videz kože, rdeče ima zaščitno vlogo pred razvojem bolezni srca in ožilja, modro in vijolično v telesu zmanjšuje vnetno stanje, sadje zelene barve pa koristi in pomaga jetrom pri njihovi nalogi razstrupljanja.

sadje jagode
0
    0
    Vaša košarica
    Vaša košarica je praznaVrni se v trgovino

      Spletna stran uporablja anonimne piškotke za spremljanje statistike in izboljšanje vaše uporabniške izkušnje. Z nadaljnim brskanjem se strinjate z uporabo. Politika zasebnosti

      POLITIKA ZASEBNOSTI

      Politika zasebnosti in varovanja osebnih podatkov velja za vse obiskovalce spletne strani sadjevpisarni.si

      Ta politika velja za uporabnika, ko prvič obišče spletno mesto in pri vseh kasnejših obiskih. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o piškotkih in politike zasebnosti uporabnik potrjuje, da sprejema in se strinja z vsemi določbami te politike.

      Ta politika se lahko kadarkoli spremeni ali dopolni brez opozorila ali obvestila. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o spremembi te politike uporabnik potrjuje, da se strinja s spremembami.

      Ponudnik vljudno prosi uporabnike, ki se ne strinjajo s to politiko ali njenimi spremembami ali dopolnitvami, da bodisi odklonijo obvestilo o piškotkih ali zapustijo spletno mesto in ga tudi v bodoče ne uporabljajo več.

      Ponudnik v okviru statistike obiska spletnega mesta zbira IP naslove omrežij, iz katerih so uporabniki dostopali do spletnega mesta, vendar pri tem ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Ponudnik na spletnem mestu uporablja piškotke (cookies), po katerih razpoznava uporabnike, vendar pa na ta način ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Obdelava podatkov

      Ponudnik bo zbrane podatke o uporabnikih uporabljal izključno za naslednje namene:

      - omogočanje prijave na spletnem mestu ter podeljevanje določenih pravic in omogočanje dostopa do določenih delov spletnega mesta registriranim uporabnikom / strankam;
      - statistične in marketinške analzile ter raziskave v zvezi z obiskovalci spletnega mesta; analize in raziskave lahko ponudnik pošilja oglaševalcem, vendar pri tem ne sme razkriti nobenega podatka, ki se nanaša na konkretnega uporabnika;
      Lastnik spletnega mesta se obvezuje, da pridobljenih podatkov ne bo posredoval tretjim osebam (z izjemo podatkov, ki se prenašajo preko spodnjih piškotov).

      Varovanje podatkov in čas hrambe

      Ponudnik vse podatke o uporabnikih varuje skladno s to politiko. Ponudnik redno izvaja varnostno kopiranje podatkov, poleg tega je povezava med obiskovalci in spletnim mestom šifrirana s pomočjo SSL certifikata.

      Uporabnik je seznanjen in soglaša, da lahko ponudnik podatke hrani, dokler je to nujno potrebno za dosego namena, za katerega so bili podatki zbrani, nato pa jih mora trajno izbrisati.

      Uporaba piškotkov

      – Kaj so piškotki?
      So tekstovne datoteke, ki omogočajo, da ob ponovnem obisku na spletno stran ohranite nastavitve, ki ste jih že uporabili (npr. enkratna prijava brez vnovičnega vnašanja uporabniškega imena in gesla). Piškotke uporablja večina spletnih mest. S tem stran ponuja boljšo uporabniško izkušnjo, prav tako pa s pomočjo pridobljenih statističnih podatkov, ponujamo boljšo in bolj relevantno vsebino.

      Za večjo preglednost uporabe piškotkov, ki jih potrdite, smo te zapisali v tabelo, dodali jasen namen in trajanje. Pri tem upoštevamo zakon in predpise, predvsem Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1).

      – Kaj so nujni piškotki?
      To so tisti piškotki, ki se morajo prenesti, da lahko stran pravilno deluje in da ima uporabnik čim boljšo uporabniško izkušnjo. Prvi so piškotki, ki omogočajo pravilno funkcionalnost in delovanje strani (npr. PHPSESSID). Omogočajo zagotavljanje varnosti in učinkovitost. Drugi so piškotki (npr. wordpress_HASH), ki zagotavljajo storitev, ki jo uporabniki izrecno zahtevajo, to je prijava in registracija.

      IME PIŠKOTKA NAMEN TRAJANJE
      PHPSESSID - Piškotek omogoča shranjevanje sej med posameznimi zahtevami znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_logged_in_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      WordPress_test_cookie - Piškotek služi preveranju, ali brskalnik lahko sprejme piškotke ali ne. - 1 leto

      – Piškotki, za katere potrebujemo vaše izrecno dovoljenje

      To so tisti, ki nam pomagajo, da stran posodabljamo, ponujamo relevantne in uporabne informacije ter vam omogočamo uporabo naše spletne strani v povezavi z družbenimi omrežji. Prvi so piškotki vezani na spremljanje statistike. Statistika, ki jo pridobimo, ni vezana na IP računalnika in se zbira anonimno. Z njo lahko izboljšamo vsebine na spletni strani in pridobimo statistične informacije, ki omogočajo, da spletno stran prilagodimo vašim potrebam. Statistiko uporabljamo le za lastne namene. Drugi piškotki so vezani na oglaševanje. Te zbiramo za lastno statistiko in za tretjo stran. Tretji piškotki so piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, npr. Facebook Like okno.

      Ime piškotka - Opis - Trajanje - Izbira
      Piškotki za namen analiziranja prometa (Google Analytics)
      utma - Statistika ogledov spletne strani. Podatke, ki jih pridobimo, Google ne uporablja za svoje namene - 2 leti
      Če želite onemogočiti spremljanje vašega obiska preko Google Analytics, potem si namestite orodje Google Analytics Opt-out browser, ki ga lahko dobite na https://tools.google.com/dlpage/gaoptoutali pa spodaj označite, da se ne strinjate z uporabo. Vsi piškotki so v lasti podjetja Google.

      utmb - 30 minut
      utmc - Do zaprtja brskalnika
      utmz - 6 mesecev

      Piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, kadar so ti uporabljeni kot sledilni piškotki
      fbm - Piškotki, uporabljeni pri Facebook Like oknu. - 2 leti
      Če ne želite, da Facebook zbira vaše piškotke, obiščite našo spletno stran, brez da ste prijavljeni na Facebook. Vsi piškotki so v lasti podjetja Facebook.
      fbsr - 5 dni

      Pravice uporabnikov

      Kljub temu, da preko podatkov, ki jih zbiramo na spletni strani, ni mogoče identificirati posameznega uporabnika, pa lahko uporabnik od ponudnika z zahtevo, ki jo pošlje na naš e-mail naslov, zahteva:
      – da mu ponudnik potrdi, ali zbira ali obdeluje podatke, ki se nanašajo na uporabnika, ter katere podatke zbira in obdeluje,
      – da ponudnik dopolni in popravi podatke, ki se nanašajo nanj,
      – da ponudnik pošlje elektronsko kopijo podatkov, ki se nanašajo na uporabnika,
      – da ponudnik trajno izbriše vse podatke, ki se nanašajo na uporabnika.

      O vsaki spremembi glede zbiranja osebnih podatkov vas bomo jasno obvestili.

      Priporočila za varovanje zasebnosti

      Priporočamo vam, da za varovanje vaše zasebnosti in osebnih podatkov poskrbite tudi sami. Vsak posameznik je dogovoren, da poskrbi za:
      – varnost uporabniškega imena in gesel, ki naj ga ustrezno hrani ter razkrije le tistim osebam, ki jim popolnoma zaupa,
      – varnost svojega elektronskega naslova,
      – ter ustrezno programsko (protivirusno) zaščito svojega računalnika oziroma drugih naprav za dostop do različnih vsebin.

      Končna določba

      Neveljavnost katerekoli določbe te politike, ne glede na razlog neveljavnosti, ne pomeni neveljavnosti te politike kot celote. V takem primeru se neveljavna določba šteje za nezapisano, ta politika pa velja naprej brez te določbe.

      Kontakt

      Naše kontaktne podatke lahko najdete na podstrani Kontakt ali na dnu naše spletne strani.

      Zapri