https://sadjevpisarni.si/
loader image
https://sadjevpisarni.si/
https://sadjevpisarni.si/

PRIČARAJTE SI ZDRAVE BOŽIČNE PRAZNIKE

ZDRAVJE NA PRAZNIČNI MIZI

Ob obujanju spominov na praznični čas v preteklih letih, vam morda na misel prvo pade hitenje in iskanje še zadnjih daril, planiranje in priprava bogate božične večerje ter navsezadnje en kup dobrot na praznični mizi, ki se jim ni bilo moč upreti. Že na pogled omamno dobra in dišeča hrana, lahko nezavedno vodi do porcije ali dveh preveč. Pri mnogih se po obilni večerji pojavi občutek krivde in že porodi ideja o naslednji dieti, s katero bodo »popravili« narejeno škodo.

Tako kot en sam hranilen obrok še ne prinese zdravja in vitkega telesa, tako tudi en sam energijsko bolj obilen obrok ni vzrok za prekomerno telesno maso in še ne povzroči škodljivih posledic za zdravje. Kljub temu pa bo božični večer zagotovo bolj prijeten, če boste pri večerji znali ohraniti zdravo mero pameti in bili po končanem obroku ravno prav siti.

Božič je čas za sprostitev in uživanje v družbi najdražjih, nikakor pa ni primeren čas za občutke krivde ali stresa. Ker se je letošnje leto že tako precej razlikovalo od prejšnjih, si lahko vtis popravite z mirnim in prijetnim božičnim večerom.

Da si boste letošnji božični večer zapomnili kot eden ljubših, upoštevajte naslednje:

NASPITE SE

Zadnjih nekaj dni pred božičem bi lahko opisali kot pravo norijo. Načrtovanje božičnega jedilnika, nakup potrebnih sestavin in sama priprava zna biti precej stresno obdobje, kar se pri mnogih odrazi v pomanjkanju in slabši kvaliteti spanja.

Pomanjkanje spanja prinaša številne negativne posledice na počutje, zdravje in regulacijo apetita. Težje se boste osredotočili na delo, bolj boste razdraženi in nemirni, težje boste nadzorovali svoj apetit, večja bo želja po slanih ali sladkih prigrizkih in posledično boste tudi težje nadzorovali telesno maso. Kronično pomanjkanje spanja pa bo negativno vplivalo na zdravje srca in ožilja ter delovanje imunskega sistema.

Poskrbite zase in sprva uredite svojo spalno rutino. Kako do kvalitetnega spanca, pa si lahko preberete v naši nedavni objavi.

ČEZ DAN NE IZPUŠČAJTE OBROKOV

Veliko ljudi na dan pred božično večerjo rado izpusti zajtrk ali kosilo v upanju, da bodo prihranili nekaj ekstra kalorij za večerjo. V praksi pa se to ravno ne izkaže kot uspešno. Če se boste čez dan postili, je večja verjetnost, da se ob pogledu na vse dobrote pri večerji ne boste mogli ustaviti in boste pojedli precej več, kot bi sicer. Vse skupaj pa se zna končati z neprijetnim občutkom napihnjenosti, tiščanjem v želodcu, utrujenostjo in navsezadnje tudi občutkom krivde. Ne sliši se prav zabavno.

V izogib taki situaciji zato raje poskrbite za uravnotežen zajtrk, malico in kosilo, ki pa naj v primerjavi z običajnim vsebuje večjo količino zelenjave, ki vas bo zaradi večjega volumna nasitila za dalj časa, ter manjšo količino priloge in dodane maščobe.

 

MED KUHO POSKRBITE ZA DOBRO HIGIENSKO PRAKSO

Morda vas ne bo presenetilo dejstvo, da je v mesecu decembru največ zastrupitev s hrano.

Upoštevajte nekaj načel dobre higienske prakse in preprečite, da bi se podobno zgodilo pri vas:

~ Pred, med in po pripravi hrane si roke temeljito umijte s toplo vodo in milom. Ne pozabite si umiti rok, ko končate z ravnanjem s surovim mesom in se lotite rezanja zelenjave.

~ Poskrbite, da bodo delovne površine vedno čiste, kar bo preprečilo morebitno navzkrižno kontaminacijo. Uporabite ločeni deski za rezanje surovega mesa in zelenjave/sadja.

~ Meso odmrznite v hladilniku, mikrovalovni pečici ali hladni vodni kopeli. V hladilniku ga položite na spodnjo polico, kar bo preprečilo, da bi sokovi kapljali po drugih živilih. Če ga boste odmrznili v mikrovalovni pečici, ga takoj zatem toplotno obdelajte. Izognite se odmrzovanju mesa pri sobni temperaturi na pultu ali v topli vodi.

~ Uprite se skušnjavi in med pripravo jedi ne uživajte mase, ki vsebuje surova jajca.

~ Preverite, da je hrana zadosti pečena/kuhana. Najbolj zanesljiv način je uporaba termometra, s katerim boste lahko zanesljivo preverili, da je jed zadosti toplotno obdelana.

~ Hrane ne puščajte cel dan na kuhinjskem pultu.

~ Ostanke porabite najkasneje v 2 dneh ali pa jih zamrznite.


Z NEKAJ TRIKI NAREDITE JEDI HRANILNO BOLJ BOGATE IN MANJ KALORIČNE

~ Za predjed namesto narezka ali sirne plošče, postrezite z juho iz sezonske zelenjave ali pripravite zelenjavno/sadna nabodala.

~ Jed posolite že med pripravo in se izognite dosoljevanju pri mizi.

~ Namestno mastnih izberite bolj puste kose mesa in z njega odstranite kožo in vidno maščobo.

~ Izogibajte se cvrtju.

~ Izberite polnozrnato.

~ Omak ne prelivajte čez meso ali prilogo. Ponudite jo zraven v skodelici, nato pa naj si jo vsak odmeri po svoji izbiri.

~ Izogibajte se pripravi sirnih ali majoneznih in drugih visoko maščobnih omak. Omake naj raje bazirajo na sestavinah, kot je paradižnik, avokado, gorčica ali (grški) jogurt.

~ Polovico krožnika napolnite z zelenjavo različnih barv, s čimer boste poskrbeli za vnos različnih antioksidantov. Zelenjava naj bo v surovi in kuhani, pečeni in dušeni obliki.

~ Naj letošnja sladica bazira na sadju in skuti, kar bo poskrbelo za svežino, nekaj manj kalorij in preprečilo, da bi po njej potrebovali samo še počitek.

OMEJITE VNOS ALKOHOLA, SLADKIH IN GAZIRANIH PIJAČ

Ne pijte kalorij, raje jih prihranite za okusne jedi. Gram alkohola ima skoraj dvakrat višjo vsebnost kilokalorij, če ga primerjamo s količino kilokalorij na gram beljakovin ali ogljikovih hidratov. Če je alkoholni pijači dodana še sladka gazirana pijača, pa tovrsten napitek postane prava kalorična bomba.

Pri pitju alkohola ohranite zmernost. Namesto žganja, raje posezite po kozarcu rdečega ali belega vina in ga namesto s sladko gazirano pijačo, mešajte z radensko. Za vsak kozarec alkoholne pijače, spijte dodaten kozarec vode.


PREHRANJUJTE SE ČUJEČNO

Že med pripravo jedi bodite pozorni na aromo, teksturo in okuse, ki jih kreirate za vas in vaše najdražje. Pri večerji jejte počasi, hrano dobro prežvečite in opazujte kako vam je všeč določena jed. Uživajte v okusni hrani, zares se osredotočite na kombinacijo okusov in jih delite z drugimi. Med jedjo večkrat odložite pribor. Ko želite poseči po še eni porciji, se za nekaj minut zavestno ustavite in opazujte svoje občutke – ste zares še lačni ali so bolj lačne vaše oči?

Več o čuječnem prehranjevanju in kako ga vpeljati v vaš vsakdan, si preberite tukaj.


NE OBREMENJUJTE SE S POPOLNOSTJO

Božično vzdušje naj bo veselo, ne obremenjujte se s prekomerno porabo časa za kuhanje, čiščenje in celim seznamom drugih opravkov. V ospredje postavite vaše najdražje in ne hrane. Pomislite, kako hvaležni ste, da lahko prav z njimi preživite božični večer.

Bo res konec sveta, če je kamin nekoliko prašen ali korenje prekuhano? Prav nihče vam ne bo zameril, raje ohranite smisel za humor.


BODITE ŠPORTNO AKTIVNI

Po obilni večerji, se večina najraje samo še uleže pred televizijo. Naj bo letos drugače. Že čez dan poskrbite, da boste športno aktivni, po skupni večerji pa spodbudite še ostale družinske člane in se odpravite na daljši sprehod ali pa se igrajte igro Activity, kjer bo poleg zabave vključene še nekaj aktivnosti.

Za vas imamo nekaj odličnih idej za lahek, a hranilen zajtrk:
~ ovsena kaša z jagodičevjem 
~ jajčna omleta z zelenjavo
~ polnozrnat kruh z avokadom in dimljenim lososom
~ domača granola z grškim jogurtom
~ smoothie
~ chia puding s sadjem

Kosilo naj vsebuje nekaj več zelenjave, kar vas bo zaradi večje vsebnosti prehranske vlaknine nasitilo za dalj časa, nekaj manj pa dodajte maščobe in priloge. Za vas imamo nekaj okusnih predlogov: 
~ velika skleda solate, obogatena z virom beljakovin in stročnicami
~ zelenjavna juha
~ tortilja s piščancem in zelenjavo
~ file lososa, kvinoja z zelenjavo
~ riževi rezanci z rakci in zelenjavo
~ pražen tofu z brokolijem
~ sataraš

Že med samo pripravo, posode v katerih boste gotove jedi servirali, postavite v pečico in jih segrejte. Pripravljeno jed preložite v ogreto posodo, pokrijte s folijo in pusite v pečici. Temperatura v pečici ne sme biti previsoka, da se jed ne izsuši. Meso in priloga naj bo na dnu, nad tem pa zelenjava. Omako pustite v ponvi in pred serviranjem pogrejte po potrebi.

0
    0
    Tvoj zabojček
    Vaš zabojček je prazenVrni se v trgovino
      Preračunaj poštnino
      paypal-iconCreated with Sketch.
      visa-iconCreated with Sketch.
      INFORMACIJE