https://sadjevpisarni.si/
https://sadjevpisarni.si/
https://sadjevpisarni.si/

Zdrava hrana za možgane ali to sploh obstaja?

Hrana in prehranska dopolnila za zdravje možganov pomagata ohranjati zdravje možganov. Dejstvo ali fikcija?

Ko govorimo o hrani za možgane, lahko mirno rečemo, da obstajajo različni pristopi, s katerimi lahko vzdržujemo in izboljšujemo zdravje možganov. Nasprotno pa kažejo podatki o prehranskih dopolnilih. Področje prehrane in zdravja možganov je že tako nasičeno z dezinformacijami, da lahko za človeka postane težko ločiti dejstva od fikcije. Morda se je bolje držati podatkov in dejstev ter fikcijo prepustiti avtorjem romanov. 

Pa začniva.

https://sadjevpisarni.si/

Pokukajva najprej v svet prehranskih dopolnil, ki so “dobra” za zdravje možganov

Najprej si poglejva problematiko na področju prehranskih dopolnil v povezavi z zdravjem možganov. Največ pozornosti ponavadi dobi Ginkgo biloba (Dvokrpi ginko ali skrajšano ginko), ki je oglaševan kot prehransko dopolnilo, ki podpira mentalno ostrino. Z njim naj bi bilo moč zdraviti starostno izgubo spomina in preusmeriti zgodnje faze starostnega upada miselnih sposobnosti, kot sta denimo demenca in Alzheimerjeva bolezen. 

Nasprotno od razširjenega prepričanja, obstaja veliko objavljenih znanstvenih študij na temo učinkov ginka na zdravje možganov. Ena izmed teh študij se osredotoča na razmerje med uživanjem tega prehranskega dopolnila in pojavnostjo demence iz kateregakoli razloga in Alzheimerjeve bolezni pri posameznikih bodisi z normalno kognicijo bodisi z blagimi kognitivnimi motnjami. Študija pozitivnih učinkov ginka ni našla.

Druga študija, imenovana “študija vseh študij” (meta-analiza), je prišla do zaključkov, da ginko nima  predvidljivih in klinično pomembnih koristi za ljudi z demenco ali kognitivno okvaro.

Morda te zanima, zakaj se torej ginko še vedno prodaja v trgovinah in oglašuje kot prehransko dopolnilo, ki lahko upočasni demenco ali počasno izgubljanje miselnih sposobnosti. To pa zato, ker še vedno spada v kategorijo prehranskih dopolnil, ki so predpakirana živila in le dopolnjujejo običajno prehrano, če je to seveda potrebno. Nikakor pa prehranskim dopolnilom in njihovim sestavinam ne smemo pripisovati zdravilnih učinkov ali jih enačiti z zdravili. Zato posameznik ne more pričakovati učinkov za izboljšanje bolezni in bolezenskih stanj.

 

Zdravila morajo imeti dovoljenje za promet z zdravilom. Razlike med prehranskimi dopolnili in zdravili so torej v namenu uporabe ter dokazani učinkovitosti za zdravljenje bolezni in bolezenskih stanj.

Pogosto se govori tudi o antioksidantih…

Ja, kaj pa drži glede hrane, bogate z antioksidanti?

Veliko oglasov dandanes prikazuje antioksidativne učinke izdelkov, vse od črnega popra, paradižnika, do borovnic in vitamina E. Naj bo jasno, da je to oglaševanje, ne pa znanost. Ta prehrana in prehranska dopolnila, naj bi po trditvah oglaševalcev izboljšala zdravje možganov, spomina ali drugih možganskih procesov pri ljudeh s Parkinsonovo in Alzheimerjevo boleznijo. Kupec naj bo pozoren na dejstvo, da podatkov, ki bi podpirali to trditev, ni na pretek.

Pripravi se na presenečenje

Zdaj pa se pogovoriva o prehranskih dejavnikih, ki dejansko vplivajo na zdravje možganov. Kakšno presenečenje, izgleda, da je prehrana, ki spodbuja zdravje srca, preprečuje sladkorno bolezen, kap, visok krvni tlak in debelost, hkrati prehrana, ki spodbuja zdravje možganov. 

Če daš veliko na zdravje svojih možganov, bi ti na prvem mestu morala biti telesna teža. A veš, da imajo odrasli, ki so predebeli v srednjih letih, dvakrat večjo možnost nastanka demence kasneje v življenju? A veš, da imajo posamezniki srednjih let z visokim holesterolom ali visokim krvnim tlakom, šestkrat večjo možnost nastanka demence kot tisti, ki imajo normalen holesterol in krvni tlak? To pa je že kar precejšnja razlika. 

Uživanje velikega števila nasičenih maščob in živil z visokim holesterolom je namreč povezano tudi z večjim tveganjem za Alzheimerjevo bolezen.

https://sadjevpisarni.si/
https://sadjevpisarni.si/

Kaj pa naši dobri stari prijatelji, sadje in zelenjava?

Z nižjim tveganjem za nastanek demence so asociirane naslednje vrste zelenjave: ohrovt, špinača, brokoli, pesa, rdeča paprika, čebula, koruza, jajčevci. Tako imenovano “sadje, ki je zdravo za možgane”, vključuje slive (sveže in suhe), borovnice, jagode, maline, pomaranče, češnje, rdeče grozdje in rozine. Ampak ne pozabi, na to hrano ne moremo gledati kot na zdravilo. To je hrana za jesti in uživati, ki pa je zdrava iz različnih razlogov. 

Beseda ali dve o beljakovinah

Kaj pa beljakovine in možgani? Odličen vir beljakovin za zdravje možganov so živila z malo nasičenimi maščobami, kot na primer: losos, postrv, morska plošča, skuša in ostale mastne ribe. Da ne pozabimo, kako zelo so zdravi oreščki, npr. mandlji in orehi. Izjema v družini oreščkov so oreščki makadamije, ki vsebujejo veliko nasičenih maščob. Vseeno pa pazi koliko jih poješ, vsem oreščkom je namreč skupno, da imajo veliko kalorij. 

Koliko tega in onega? 

Ali obstaja kakšen podatek, kolikšno količino določene hrane je treba uživati, da bi imeli “zdrave” možgane? Ne. Dejstvo je, da je vsa ta hrana zdrava in okusna in bi jo morali v vsakem primeru jesti. Ni potrebe, da ješ za en organ to hrano, za drugega drugačno. Dejstvo je, da je zdrava prehrana zdrava za vse tvoje organe.

3, 4, zdaj… akcija!

Najboljši tip telovadbe za tvoje možgane je fizična telovadba, ne mentalna. Če želiš izboljšati mentalno kondicijo, pojdi ven in se pošteno sprehodi, saj lahko na tak način narediš dosti več zase, kot če sediš in rešuješ križanke.

Telovadba povečuje gibljivost, prostorsko zavedanje telesa, tvoje mentalne reakcijske čase in kvantitativne sposobnosti. Izkazalo se je tudi, da lahko, če dolgo sediš in potem začneš vaditi, izboljšaš zdravje možganov v katerikoli starosti. Vadba poveča pretok kisika v možgane, kar vodi do izboljšanja mentalne ostrine. 

Za konec pa še pameten prehranski nasvet

Kako vedeti kateri prehranski nasvet poslušati? Preprosto. Pozabi na vitamine, dodatke, oglase,.. 

Če želiš vzdrževati zdravje svojih možganov, jej zdravo prehrano, kot jo določajo prehranske smernice. Jej veliko sadja in zelenjave, meso z nizko vsebnostjo maščob, mlečne izdelke, kruh, žitarice z visoko vsebnostjo vlaknin in živila iz polnozrnatih žit. In še en nasvet: veliko se gibaj, gibaj in še enkrat gibaj.

paypal-iconCreated with Sketch.
visa-iconCreated with Sketch.
INFORMACIJE
0
    0
    Vaš zabojček
    Vaš zabojček je prazenVrni se v trgovino

      Spletna stran uporablja anonimne piškotke za spremljanje statistike in izboljšanje vaše uporabniške izkušnje. Z nadaljnim brskanjem se strinjate z uporabo. Politika zasebnosti

      POLITIKA ZASEBNOSTI

      Politika zasebnosti in varovanja osebnih podatkov velja za vse obiskovalce spletne strani sadjevpisarni.si

      Ta politika velja za uporabnika, ko prvič obišče spletno mesto in pri vseh kasnejših obiskih. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o piškotkih in politike zasebnosti uporabnik potrjuje, da sprejema in se strinja z vsemi določbami te politike.

      Ta politika se lahko kadarkoli spremeni ali dopolni brez opozorila ali obvestila. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o spremembi te politike uporabnik potrjuje, da se strinja s spremembami.

      Ponudnik vljudno prosi uporabnike, ki se ne strinjajo s to politiko ali njenimi spremembami ali dopolnitvami, da bodisi odklonijo obvestilo o piškotkih ali zapustijo spletno mesto in ga tudi v bodoče ne uporabljajo več.

      Ponudnik v okviru statistike obiska spletnega mesta zbira IP naslove omrežij, iz katerih so uporabniki dostopali do spletnega mesta, vendar pri tem ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Ponudnik na spletnem mestu uporablja piškotke (cookies), po katerih razpoznava uporabnike, vendar pa na ta način ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Obdelava podatkov

      Ponudnik bo zbrane podatke o uporabnikih uporabljal izključno za naslednje namene:

      - omogočanje prijave na spletnem mestu ter podeljevanje določenih pravic in omogočanje dostopa do določenih delov spletnega mesta registriranim uporabnikom / strankam;
      - statistične in marketinške analzile ter raziskave v zvezi z obiskovalci spletnega mesta; analize in raziskave lahko ponudnik pošilja oglaševalcem, vendar pri tem ne sme razkriti nobenega podatka, ki se nanaša na konkretnega uporabnika;
      Lastnik spletnega mesta se obvezuje, da pridobljenih podatkov ne bo posredoval tretjim osebam (z izjemo podatkov, ki se prenašajo preko spodnjih piškotov).

      Varovanje podatkov in čas hrambe

      Ponudnik vse podatke o uporabnikih varuje skladno s to politiko. Ponudnik redno izvaja varnostno kopiranje podatkov, poleg tega je povezava med obiskovalci in spletnim mestom šifrirana s pomočjo SSL certifikata.

      Uporabnik je seznanjen in soglaša, da lahko ponudnik podatke hrani, dokler je to nujno potrebno za dosego namena, za katerega so bili podatki zbrani, nato pa jih mora trajno izbrisati.

      Uporaba piškotkov

      – Kaj so piškotki?
      So tekstovne datoteke, ki omogočajo, da ob ponovnem obisku na spletno stran ohranite nastavitve, ki ste jih že uporabili (npr. enkratna prijava brez vnovičnega vnašanja uporabniškega imena in gesla). Piškotke uporablja večina spletnih mest. S tem stran ponuja boljšo uporabniško izkušnjo, prav tako pa s pomočjo pridobljenih statističnih podatkov, ponujamo boljšo in bolj relevantno vsebino.

      Za večjo preglednost uporabe piškotkov, ki jih potrdite, smo te zapisali v tabelo, dodali jasen namen in trajanje. Pri tem upoštevamo zakon in predpise, predvsem Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1).

      – Kaj so nujni piškotki?
      To so tisti piškotki, ki se morajo prenesti, da lahko stran pravilno deluje in da ima uporabnik čim boljšo uporabniško izkušnjo. Prvi so piškotki, ki omogočajo pravilno funkcionalnost in delovanje strani (npr. PHPSESSID). Omogočajo zagotavljanje varnosti in učinkovitost. Drugi so piškotki (npr. wordpress_HASH), ki zagotavljajo storitev, ki jo uporabniki izrecno zahtevajo, to je prijava in registracija.

      IME PIŠKOTKA NAMEN TRAJANJE
      PHPSESSID - Piškotek omogoča shranjevanje sej med posameznimi zahtevami znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_logged_in_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      WordPress_test_cookie - Piškotek služi preveranju, ali brskalnik lahko sprejme piškotke ali ne. - 1 leto

      – Piškotki, za katere potrebujemo vaše izrecno dovoljenje

      To so tisti, ki nam pomagajo, da stran posodabljamo, ponujamo relevantne in uporabne informacije ter vam omogočamo uporabo naše spletne strani v povezavi z družbenimi omrežji. Prvi so piškotki vezani na spremljanje statistike. Statistika, ki jo pridobimo, ni vezana na IP računalnika in se zbira anonimno. Z njo lahko izboljšamo vsebine na spletni strani in pridobimo statistične informacije, ki omogočajo, da spletno stran prilagodimo vašim potrebam. Statistiko uporabljamo le za lastne namene. Drugi piškotki so vezani na oglaševanje. Te zbiramo za lastno statistiko in za tretjo stran. Tretji piškotki so piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, npr. Facebook Like okno.

      Ime piškotka - Opis - Trajanje - Izbira
      Piškotki za namen analiziranja prometa (Google Analytics)
      utma - Statistika ogledov spletne strani. Podatke, ki jih pridobimo, Google ne uporablja za svoje namene - 2 leti
      Če želite onemogočiti spremljanje vašega obiska preko Google Analytics, potem si namestite orodje Google Analytics Opt-out browser, ki ga lahko dobite na https://tools.google.com/dlpage/gaoptoutali pa spodaj označite, da se ne strinjate z uporabo. Vsi piškotki so v lasti podjetja Google.

      utmb - 30 minut
      utmc - Do zaprtja brskalnika
      utmz - 6 mesecev

      Piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, kadar so ti uporabljeni kot sledilni piškotki
      fbm - Piškotki, uporabljeni pri Facebook Like oknu. - 2 leti
      Če ne želite, da Facebook zbira vaše piškotke, obiščite našo spletno stran, brez da ste prijavljeni na Facebook. Vsi piškotki so v lasti podjetja Facebook.
      fbsr - 5 dni

      Pravice uporabnikov

      Kljub temu, da preko podatkov, ki jih zbiramo na spletni strani, ni mogoče identificirati posameznega uporabnika, pa lahko uporabnik od ponudnika z zahtevo, ki jo pošlje na naš e-mail naslov, zahteva:
      – da mu ponudnik potrdi, ali zbira ali obdeluje podatke, ki se nanašajo na uporabnika, ter katere podatke zbira in obdeluje,
      – da ponudnik dopolni in popravi podatke, ki se nanašajo nanj,
      – da ponudnik pošlje elektronsko kopijo podatkov, ki se nanašajo na uporabnika,
      – da ponudnik trajno izbriše vse podatke, ki se nanašajo na uporabnika.

      O vsaki spremembi glede zbiranja osebnih podatkov vas bomo jasno obvestili.

      Priporočila za varovanje zasebnosti

      Priporočamo vam, da za varovanje vaše zasebnosti in osebnih podatkov poskrbite tudi sami. Vsak posameznik je dogovoren, da poskrbi za:
      – varnost uporabniškega imena in gesel, ki naj ga ustrezno hrani ter razkrije le tistim osebam, ki jim popolnoma zaupa,
      – varnost svojega elektronskega naslova,
      – ter ustrezno programsko (protivirusno) zaščito svojega računalnika oziroma drugih naprav za dostop do različnih vsebin.

      Končna določba

      Neveljavnost katerekoli določbe te politike, ne glede na razlog neveljavnosti, ne pomeni neveljavnosti te politike kot celote. V takem primeru se neveljavna določba šteje za nezapisano, ta politika pa velja naprej brez te določbe.

      Kontakt

      Naše kontaktne podatke lahko najdete na podstrani Kontakt ali na dnu naše spletne strani.

      Zapri

      paypal-iconCreated with Sketch.
      visa-iconCreated with Sketch.
      INFORMACIJE