VITAMINI

Jih s prehrano zaužijem zadosti?

Nazadnje smo govorili o antioksidantih, kakšno vlogo opravljajo v našem telesu in ali jih je smiselno dodatno uživati s prehranskimi dopolnili. Podobno kot pri antioksidantih, je veliko ljudi zmedenih tudi glede uživanja vitaminskih dopolnil.

Vitamini so našem v telesu vključeni v številne procese, največkrat kot kofaktorji pri različnih encimskih reakcijah. Čeprav jih potrebujemo v majhnih količinah, so nujni za pravilno delovanje našega organizma. Ker jih telo ne more sintetizirati samo, jih moramo zaužiti s prehrano. V zadnjih letih vse bolj priljubljena postajajo tudi vitaminska prehranska dopolnila.

Morda se sprašujete, ali nas vitamini naredijo bolj zdrave, bi jih morali uživati v obliki prehranskega dopolnila, in če je odgovor pritrdilen, katere ter v kakšnem odmerku, ali so vredni svojega denarja in kaj je z vso ponudbo živil, ki so obogatena z vitamini, so zato bolj zdrava?

Veliko ljudi uživa vitaminska dopolnila bolj za preventivo pred razvojem bolezni ali pa želijo z njimi zakrpati ‘luknje’ neustrezne prehrane. Vitamine delimo na vodotopne (vitamini B in C) in v maščobi topne (vitamini A, D, E in K). Ker so prvi topni v vodi, se odvečne količine iz telesa preprosto izločijo z urinom, kar pa ne velja za topne v maščobi. Ti se lahko ob visokih odmerkih kopičijo v telesu in posledično lahko vodijo celo do zastrupitve. 

Zato tudi pri vitaminih velja, da več NI vedno tudi bolje. Če katerega od vitaminov že dodajate v obliki dopolnila, pa naj odmerek ne presega 100 % priporočenega dnevnega vnosa.

Na primer, vitamin E v obliki prehranskega dopolnila ne bo zmanjšal tveganja za nastanek raka. Že res, da vitamin E v priporočenem dnevnem odmerku deluje kot obramba pred prostimi radikali, a v (pre)visokih odmerkih lahko sam postane prosti radikal, kar pa tveganje za obolenje celo poveča. Podobno so se kot potencialno škodljivi pokazali previsoki odmerki prav tako v maščobi topnega vitamina A. Glede na to, da je njegovo pomanjkanje pri nas zelo redko, bi bilo njegovo dodajanje z dopolnili povsem nesmiselno.

Kadarkoli vam nekdo poda splošno priporočilo za dopolnjevanje določenega vitamina, se ustavite in najprej premislite, ali je to priporočilo smiselno za vas in vaš življenjski slog, prehranjevalne navade in ali se ujema z vašim zdravstvenim stanjem. V večini primerov bi bilo ljudem bolj smiselno svetovati naj dnevno zaužijejo manj kalorij, se več gibajo, pojejo manj sladkarij, predelane in hitre hrane, več pa sadja in zelenjave. Glede na to, da sta prekomerna telesa masa in debelost še zmeraj velik problem javnega zdravja, moramo več truda preusmeriti v pomoč ljudem do spremembe življenjskega sloga, ne pa jim ponuditi cel seznam vitaminskih dopolnil. In še posebno ne tistih gumijastih ali žvečilnih vitaminov v obliki medvedkov ali risanih junakov.

Seveda pa so osebe, za katere je dodajanje nekaterih vitaminov smiselno in zaželeno.

Predstavnicam ženskega spola, ki želijo zanositi in/ali so noseče, se pred zanositvijo in prve tri mesece nosečnosti priporoča dodatek metil folata, kar znatno zmanjša tveganje za prirojene okvare, zlasti okvare nevralne cevi.

Vitamin D se svetuje predvsem starejšim osebam, pri katerih so padci in zlomi bolj tvegani, saj je ključen za učinkovito absorbcijo kalcija in posledično ohranjanje močnih kosti. Naše telo ga ob zadostni izpostavljenosti sončne svetlobe sicer sintetizira tudi samo, žal pa je v zimskih mesecih lastna proizvodnja pogosto premajhna.

Vitamin B12 morajo dopolnjevati osebe, ki ne uživajo živil živalskega izvora. Ima pomembno vlogo pri delovanju živčnega sistema, zmanjšuje utrujenost in izčrpanost, sodeluje tudi v procesu tvorbe rdečih krvničk, njegovo pomanjkanje pa lahko povzroči hude okvare živčevja.

So izjeme, ki imajo zaradi določenih vzrokov potrebe po nekaterih vitaminih nekoliko večje in je zato dodaten vnos s prehranskimi dopolnili potreben. Vsi ostali pa lahko dnevnim potrebam povsem zadostimo z zdravo, polnovredno in raznoliko prehrano. 

Premislite o svojem življenjskem slogu, prehrani, dejavnikih tveganja in zdravstvenem stanju, ter se v primeru zaskrbljenosti za pomanjkanje katerega od vitaminov vedno pred nakupom in uporabo posvetujte še s svojim zdravnikom.


Citrusi so dober vir vitamina C, a še zdaleč niso edini. Poleg citrusov, so z vitaminom C bogati še paprika, jagodičevje, kivi, cvetača, peteršilj, brokoli, brstični ohrovt in druga zelena zelenjava, dober vir je tudi krompir.

Vitamini imajo lahko v različnih pogojih različne učinke, včasih pa sploh ne delujejo kot vitamini. Dodatek vitamina A ali E v šamponu za lase vaših las ne naredi bolj zdravih, ampak jih naredi bolj sijoče. 

Najboljši prehranski vir so živila živalskega izvora, predvsem tista bogatejša z maščobo: ribe in ribje olje, jajca, mleko in mlečni izdelki. Poleg omenjenih so dober vir še z vitaminom D obogatena živila.

vitamini kivi
0
    0
    Vaša košarica
    Vaša košarica je praznaVrni se v trgovino

      Spletna stran uporablja anonimne piškotke za spremljanje statistike in izboljšanje vaše uporabniške izkušnje. Z nadaljnim brskanjem se strinjate z uporabo. Politika zasebnosti

      POLITIKA ZASEBNOSTI

      Politika zasebnosti in varovanja osebnih podatkov velja za vse obiskovalce spletne strani sadjevpisarni.si

      Ta politika velja za uporabnika, ko prvič obišče spletno mesto in pri vseh kasnejših obiskih. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o piškotkih in politike zasebnosti uporabnik potrjuje, da sprejema in se strinja z vsemi določbami te politike.

      Ta politika se lahko kadarkoli spremeni ali dopolni brez opozorila ali obvestila. Z uporabo spletnega mesta in potrditvijo obvestila o spremembi te politike uporabnik potrjuje, da se strinja s spremembami.

      Ponudnik vljudno prosi uporabnike, ki se ne strinjajo s to politiko ali njenimi spremembami ali dopolnitvami, da bodisi odklonijo obvestilo o piškotkih ali zapustijo spletno mesto in ga tudi v bodoče ne uporabljajo več.

      Ponudnik v okviru statistike obiska spletnega mesta zbira IP naslove omrežij, iz katerih so uporabniki dostopali do spletnega mesta, vendar pri tem ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Ponudnik na spletnem mestu uporablja piškotke (cookies), po katerih razpoznava uporabnike, vendar pa na ta način ni mogoča identifikacija uporabnikov.

      Obdelava podatkov

      Ponudnik bo zbrane podatke o uporabnikih uporabljal izključno za naslednje namene:

      - omogočanje prijave na spletnem mestu ter podeljevanje določenih pravic in omogočanje dostopa do določenih delov spletnega mesta registriranim uporabnikom / strankam;
      - statistične in marketinške analzile ter raziskave v zvezi z obiskovalci spletnega mesta; analize in raziskave lahko ponudnik pošilja oglaševalcem, vendar pri tem ne sme razkriti nobenega podatka, ki se nanaša na konkretnega uporabnika;
      Lastnik spletnega mesta se obvezuje, da pridobljenih podatkov ne bo posredoval tretjim osebam (z izjemo podatkov, ki se prenašajo preko spodnjih piškotov).

      Varovanje podatkov in čas hrambe

      Ponudnik vse podatke o uporabnikih varuje skladno s to politiko. Ponudnik redno izvaja varnostno kopiranje podatkov, poleg tega je povezava med obiskovalci in spletnim mestom šifrirana s pomočjo SSL certifikata.

      Uporabnik je seznanjen in soglaša, da lahko ponudnik podatke hrani, dokler je to nujno potrebno za dosego namena, za katerega so bili podatki zbrani, nato pa jih mora trajno izbrisati.

      Uporaba piškotkov

      – Kaj so piškotki?
      So tekstovne datoteke, ki omogočajo, da ob ponovnem obisku na spletno stran ohranite nastavitve, ki ste jih že uporabili (npr. enkratna prijava brez vnovičnega vnašanja uporabniškega imena in gesla). Piškotke uporablja večina spletnih mest. S tem stran ponuja boljšo uporabniško izkušnjo, prav tako pa s pomočjo pridobljenih statističnih podatkov, ponujamo boljšo in bolj relevantno vsebino.

      Za večjo preglednost uporabe piškotkov, ki jih potrdite, smo te zapisali v tabelo, dodali jasen namen in trajanje. Pri tem upoštevamo zakon in predpise, predvsem Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1).

      – Kaj so nujni piškotki?
      To so tisti piškotki, ki se morajo prenesti, da lahko stran pravilno deluje in da ima uporabnik čim boljšo uporabniško izkušnjo. Prvi so piškotki, ki omogočajo pravilno funkcionalnost in delovanje strani (npr. PHPSESSID). Omogočajo zagotavljanje varnosti in učinkovitost. Drugi so piškotki (npr. wordpress_HASH), ki zagotavljajo storitev, ki jo uporabniki izrecno zahtevajo, to je prijava in registracija.

      IME PIŠKOTKA NAMEN TRAJANJE
      PHPSESSID - Piškotek omogoča shranjevanje sej med posameznimi zahtevami znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      wordpress_logged_in_HASH - Piškotek vsebuje podatke o avtentikaciji uporabnika, uporablja pa se v administrativnem vmesniku znotraj sistema za upravljanje z vsebinami.

      Seja
      WordPress_test_cookie - Piškotek služi preveranju, ali brskalnik lahko sprejme piškotke ali ne. - 1 leto

      – Piškotki, za katere potrebujemo vaše izrecno dovoljenje

      To so tisti, ki nam pomagajo, da stran posodabljamo, ponujamo relevantne in uporabne informacije ter vam omogočamo uporabo naše spletne strani v povezavi z družbenimi omrežji. Prvi so piškotki vezani na spremljanje statistike. Statistika, ki jo pridobimo, ni vezana na IP računalnika in se zbira anonimno. Z njo lahko izboljšamo vsebine na spletni strani in pridobimo statistične informacije, ki omogočajo, da spletno stran prilagodimo vašim potrebam. Statistiko uporabljamo le za lastne namene. Drugi piškotki so vezani na oglaševanje. Te zbiramo za lastno statistiko in za tretjo stran. Tretji piškotki so piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, npr. Facebook Like okno.

      Ime piškotka - Opis - Trajanje - Izbira
      Piškotki za namen analiziranja prometa (Google Analytics)
      utma - Statistika ogledov spletne strani. Podatke, ki jih pridobimo, Google ne uporablja za svoje namene - 2 leti
      Če želite onemogočiti spremljanje vašega obiska preko Google Analytics, potem si namestite orodje Google Analytics Opt-out browser, ki ga lahko dobite na https://tools.google.com/dlpage/gaoptoutali pa spodaj označite, da se ne strinjate z uporabo. Vsi piškotki so v lasti podjetja Google.

      utmb - 30 minut
      utmc - Do zaprtja brskalnika
      utmz - 6 mesecev

      Piškotki vezani na vtičnike družbenih omrežij, kadar so ti uporabljeni kot sledilni piškotki
      fbm - Piškotki, uporabljeni pri Facebook Like oknu. - 2 leti
      Če ne želite, da Facebook zbira vaše piškotke, obiščite našo spletno stran, brez da ste prijavljeni na Facebook. Vsi piškotki so v lasti podjetja Facebook.
      fbsr - 5 dni

      Pravice uporabnikov

      Kljub temu, da preko podatkov, ki jih zbiramo na spletni strani, ni mogoče identificirati posameznega uporabnika, pa lahko uporabnik od ponudnika z zahtevo, ki jo pošlje na naš e-mail naslov, zahteva:
      – da mu ponudnik potrdi, ali zbira ali obdeluje podatke, ki se nanašajo na uporabnika, ter katere podatke zbira in obdeluje,
      – da ponudnik dopolni in popravi podatke, ki se nanašajo nanj,
      – da ponudnik pošlje elektronsko kopijo podatkov, ki se nanašajo na uporabnika,
      – da ponudnik trajno izbriše vse podatke, ki se nanašajo na uporabnika.

      O vsaki spremembi glede zbiranja osebnih podatkov vas bomo jasno obvestili.

      Priporočila za varovanje zasebnosti

      Priporočamo vam, da za varovanje vaše zasebnosti in osebnih podatkov poskrbite tudi sami. Vsak posameznik je dogovoren, da poskrbi za:
      – varnost uporabniškega imena in gesel, ki naj ga ustrezno hrani ter razkrije le tistim osebam, ki jim popolnoma zaupa,
      – varnost svojega elektronskega naslova,
      – ter ustrezno programsko (protivirusno) zaščito svojega računalnika oziroma drugih naprav za dostop do različnih vsebin.

      Končna določba

      Neveljavnost katerekoli določbe te politike, ne glede na razlog neveljavnosti, ne pomeni neveljavnosti te politike kot celote. V takem primeru se neveljavna določba šteje za nezapisano, ta politika pa velja naprej brez te določbe.

      Kontakt

      Naše kontaktne podatke lahko najdete na podstrani Kontakt ali na dnu naše spletne strani.

      Zapri